Uspješno je proveden ZoomIn4PinkHats (ZI4PH) projekt, kojeg je provodio CARNET-ov Nacionalni CERT kako bi promovirao veću uključenost žena u kibernetičku sigurnost.
Ovaj značajan projekt, financiran kroz GÉANT Innovation Program, usmjeren je na aktualne teme ravnopravnosti i podrške ženama u stjecanju znanja i vještina potrebnih za rad u ovom dinamičnom i brzo rastućem sektoru.
Na završnoj konferenciji 31. listopada 2024. godine u Hotelu International u Zagrebu, predstavljeni su rezultati projekta i istraživanja koje je provedeno radi analize interesa učenica i nastavnica srednjih škola za područje kibernetičke sigurnosti. Tijekom šest mjeseci, projekt je okupio 14 mentorica iz osnovnih i srednjih škola iz 12 hrvatskih gradova, koje su svojim učenicama predstavile područje kibernetičke sigurnosti i s njima radile na inovativnim mini projektima.
Mentorice su na trodnevnom trenažnom kampu educirane u sedam područja kibernetičke sigurnosti te su znanja stečena na kampu mogle primijeniti u pripremi učenica za Hacknite – CTF (eng. Capture the Flag) natjecanje za srednje škole koje svake godine provodi Nacionalni CERT u sklopu listopada, Europskog mjeseca kibernetičke sigurnosti. Na ovogodišnjem, petom po redu natjecanju zabilježen je 10 % veći broj sudionica u usporedbi s prethodnim godinama. Taj porast u broju djevojaka koje sudjeluju na natjecanju pokazuje kako interes za kibernetičku sigurnost među djevojkama raste, što je i rezultat provedenih aktivnosti u sklopu trenažnog kampa.
Istraživanje provedeno tijekom projekta ističe ključnu važnost popularizacije igrifikacijskih metoda i CTF natjecanja u edukaciji o kibernetičkoj sigurnosti među mladima. Također, ukazuje na potrebu za povećanjem vidljivosti ženskih uzora te podršku obrazovnom sustavu i njegovim djelatnicima u provedbi aktivnosti i tema vezanih uz kibernetičku sigurnost.
Završna konferencija je okupila istaknute stručnjakinje iz raznih sektora, uključujući predstavnice Ministarstva vanjskih i europskih poslova, A1 Hrvatska, Algebre i Nacionalnog CERT-a. Kroz otvorene rasprave, sudionice su podijelile svoja iskustva i izazove s kojima se suočavaju u industriji, naglašavajući potrebu za stvaranjem mreža podrške koje će poticati daljnje uključivanje žena u kibernetičku sigurnost. Panel rasprava “Tko su rozi šeširi?” omogućila je sudionicama da se fokusiraju na profesionalni razvoj i izazove te uspjehe žena u ovom području, dok je u panelu “Kad narastem, branit ću kibernetički svijet” raspravljano o važnosti inspiracije mladih djevojaka za karijere u kibernetičkoj sigurnosti.
Osim rasprava, konferencija je uključivala i prezentacije radova učenica i mentorica, koje su pokazale konkretne rezultate rada na projektu ZI4PH. Ovi radovi istaknuli su stečene vještine i otvorili diskusiju o važnosti praktične edukacije u školama. Projektne zadatke donosimo u nastavku.
„Elprosice“ iz Elektrotehničke i prometne škole Osijek, mentorice Anice Leventić, razvile su mini projekt pod nazivom „Web stranica“, čiji je cilj pružiti informativne materijale i zadatke za učenike, usmjeren na daljnje obrazovanje u području kibernetičke sigurnosti. Ova web stranica obuhvaća zadatke za učenike, kao i novosti i promotivne sadržaje, koji imaju za svrhu podizanje svijesti o važnosti kibernetičke sigurnosti. Njihov projekt možete posjetiti na web stranici.
Tim iz XIII. gimnazije Zagreb, mentorice Antonije Brlić razvio je mini projekt pod nazivom „Izrada infografika na temu Sigurnost na internetu i Lov na blago – Kriptografija“. Cilj ovog projekta bio je pobuditi interes učenika za područje kibernetičke sigurnosti, s posebnim naglaskom na važnost sigurnosti na internetu i osnovne principe kriptografije te ih potaknuti na dublje istraživanje o kibernetičkoj sigurnosti.
- Infografika1 Sigurnost na internetu
- Infografika2 Sigurnost na internetu
- Infografika3 Sigurnost na internetu
- Infografika4 Sigurnost na internetu
- Lov na blago – Kriptografija
Članice tima iz Strukovne škole Vice Vlatkovića Zadar, vodila je mentorica Matea Filipović, a osmislile su mini projekt pod nazivom „Potraga za kodovima“, čiji je cilj bio dodatno približiti učenicima područje kibernetičke sigurnosti kroz zadatke koji su temeljeni na principima CTF (Capture The Flag) natjecanja.
Tim iz Srednje škole Ivan Švear Ivanić Grad, mentorice Ive Ipšin, izradio je mini projekt pod nazivom „Cybersecurity Tips/Tricks – Web stranica“, čiji je cilj bio usmjeriti se na srednjoškolce i ponuditi im zanimljive, edukativne sadržaje na temu kibernetičke sigurnosti. Kroz ovu web stranicu, tim je nastojao približiti mladima ključne informacije o sigurnosti na internetu, pružajući im praktične savjete i trikove za zaštitu osobnih podataka, prepoznavanje prijetnji i sigurnosnih propusta. Njihove savjete pogledajte na Cybersecurity Tips/Tricks.
Tim “Digidame” iz Srednje strukovne škole Samobor, mentorice Vladimire Majdandžić, razvio je mini projekt pod nazivom „Žene u kibernetičkoj sigurnosti“, čiji je cilj bio podići svijest šire javnosti o važnosti zaštite u području kibernetičke sigurnosti, s posebnim naglaskom na sigurnost web stranica, dokumenata, projekata i, općenito, zaštitu informacijskih podataka. Projekt se također usmjerio na isticanje uloge žena u ovom važnom sektoru, nastojeći inspirirati buduće generacije da se uključe u ovu sve važniju industriju.
Tim iz Gimnazije Velika Gorica, mentorice Kristine Lučić, napravio je mini projekt pod nazivom „Kibernetička sigurnost“, čiji je cilj bio na sažet i pristupačan način prikazati sve što su naučile, koristeći zabavne i interaktivne metode. Kroz ovaj projekt, tim je nastojao potaknuti svoje vršnjake da na sličan način istraže i razumiju ključne aspekte kibernetičke sigurnosti, pružajući im priliku da na zanimljiv i angažiran način saznaju više o zaštiti podataka, prijetnjama na internetu i mjerama sigurnosti.
Tim “Kibernetičke junakinje” iz Osnovne škole Ivana Gundulića, mentorice Vjere Barbir Alavanja, donosi mini projekt pod nazivom „Blog – Kibernetička sigurnost“, čiji je cilj bio educirati širu javnost o važnosti kibernetičke sigurnosti kroz kratke, praktične priče. Ovaj projekt nastojao je osvježiti svijest o ključnim pitanjima sigurnosti na internetu te istovremeno, razviti digitalne vještine učenika i obrazovnih djelatnika. Korištenjem pristupačnih i angažirajućih sadržaja, tim je želio potaknuti učenike i nastavnike na dublje razumijevanje prijetnji u digitalnom svijetu te ih osnažiti u primjeni osnovnih sigurnosnih mjera u svakodnevnom online okruženju. Dostupni su projektni zadaci i blog Kibernetička sigurnost.
Tim iz Srednje škole fra Andrije Kačića Miošića Makarska, mentorice Zrinke Delić, razvio je svoj mini projekt pod nazivom „Kibernetička sigurnost“, čiji je glavni cilj bio podizanje razine kibernetičke pismenosti među učenicima, uz istovremeno osvještavanje o rastućoj potrebi za kibernetičkim stručnjacima na tržištu rada. Projekt se također usmjerio na važnost ravnopravnosti žena u STEM područjima, naglašavajući izazove i mogućnosti koje se otvaraju pred djevojkama u digitalnim i tehničkim industrijama.
Tim iz Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju Split, mentorice Nikoline Smilović razvio je mini projekt pod nazivom „Kraljevstvo krafni“, čiji je cilj bio pripremiti ranjivi kôd koji je spreman za napad. Kroz ovaj projekt, tim je nastojao naučiti i istražiti kako takav kôd funkcionira u pozadini, analizirajući njegove slabosti i ranjivosti. Izradile su sedam ranjivih kôdova, uključujući one koji se odnose na napade na baze podataka i druge sigurnosne propuste u JavaScriptu, čime su stekle iskustvo u prepoznavanju i zaštiti od kibernetičkih prijetnji.
Tim iz Turističke i ugostiteljske škole Dubrovnik, mentorice Margarite Vuleša, izradio je mini projekt pod nazivom „Privatnost i sigurnost na društvenim mrežama“, čiji je cilj bio podići svijest o važnosti sigurnosti i zaštite privatnosti na društvenim mrežama. Kroz ovaj projekt, tim je nastojao educirati sve sudionike o prijetnjama koje prijavljuju društvene mreže i pružiti praktične savjete za očuvanje sigurnosti korisničkih podataka. Osim toga, projekt je imao za cilj potaknuti učenike da se aktivno uključe u područje kibernetičke sigurnosti, otvarajući im vrata za dublje razumijevanje digitalne zaštite i potičući ih da razmotre karijere u ovom sve važnijem sektoru. Pogledajte i njihov projekt:
Tim “Roze kapice” iz Gimnazije Pula, pod stručnim vodstvom mentorice Eve Grujić, napravio je infografiku pod nazivom „Sigurnost na Discordu“, čiji je cilj bio podići svijest o važnosti sigurnosti na ovoj popularnoj aplikaciji te upozoriti na moguće ranjivosti koje mogu ugroziti korisničke podatke. Kroz ovu infografiku, tim je nastojao educirati korisnike o sigurnosnim mjerama koje mogu poduzeti kako bi zaštitili svoje privatne informacije i spriječili potencijalne prijetnje na platformi.
Tim iz Srednje škole Ban Josip Jelačić iz Zaprešića, pod stručnim vodstvom mentorice Irene Postružin, sudjelovao je na Hacknite natjecanju. U sklopu projekta ZoomIn4PinkHats, članice tima izradile su mini projekt pod nazivom „Kibernetička sigurnost / Igrifikacija – Izrada digitalnog Escape rooma“. Cilj ovog projekta bio je upoznati vršnjake s osnovnim načelima kibernetičke sigurnosti, temeljnim principima kriptografije te različitim vrstama kibernetičkih napada. Kroz digitalnu igru Escape room, tim je nastojao osvježiti svijest o važnosti zaštite osobnih podataka na mreži, istovremeno podučavajući učenike o sigurnosnim prijetnjama na interaktivan i edukativan način.
Tim „Kiseli krastavci” iz Srednje škole Jelkovec, Sesvete, pod stručnim vodstvom mentorice Maje Carević, sudjelovao je na Hacknite natjecanju. U okviru projekta ZoomIn4PinkHats, članice tima izradile su mini projekt pod nazivom „Supstitucijske šifre“. Učenice su stekle nova znanja iz klasične kriptografije-supstitucijske šifre te primijenile teoretska znanja pišući programe za dešifriranje u programskom jeziku C. Svoje znanje su prenijele ostalim učenicama kroz radionice iz kriptografije i steganografije koje su održale za učenike svoje škole, ali i šire zajednice. Zadatke koje su radile možete pronaći na stranici škole.
Projekt ZI4PH stvara prilike za suradnju i razmjenu iskustava, inspirirajući djevojke da se razvijaju u području kibernetičke sigurnosti. Ovaj pristup dugoročno doprinosi izgradnji otpornog ekosustava u kibernetičkoj sigurnosti, osnažujući žene i potičući njihovu aktivnu ulogu u rješavanju izazova digitalnog svijeta.
$downloadlink = get_field('download_link'); ?>