U posljednje dvije godine sve se češće susrećemo s pojmovima poput “bot“, “botnet” i “troll” kada razgovaramo o društvenim mrežama i njihov utjecaj na društvo. Međutim, zlonamjerne račune na društvenim mrežama teško je svrstati u jednu kategoriju pa se razgovor o njima svodi na definiranje. U ovom ćemo se članku poslužiti taksonomijom i metodologijom što ju je razvio Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab (@DFRLab) kako bi identificirao, otkrio te opovrgnuo lažne i zlonamjerne korisničke račune.
Što je bot?
Bot je, u kontekstu društvenih mreža, automatizirani račun na društvenim mrežama kojim upravlja algoritam, a ne stvarna osoba. Drugim riječima, bot je razvijen kako bi objavljivao informacije bez ljudskog utjecaja. Od 12 indikatora koje je @DFRLab predstavio, izdvajamo tri ključna koja čine anonimnost, visoka razina aktivnosti te pretjerano širenje sadržaja koji je vezan uz pojedinog korisnika, temu ili trend.
Ako se pokaže kako se putem tog korisničkog računa pišu individualni statusi, ali i komentira, odgovara ili reagira na statuse drugih korisnika, ne možemo govoriti o botu.
Botove najčešće nalazimo na društvenoj mreži Twitter i drugim društvenim mrežama koje omogućavaju korisnicima da stvore velik broj računa.
Kako odrediti što je, a što nije bot?
Najjednostavniji način za određivanje je li nešto bot ili nije jest provjera prethodno napisanih statusa. Ako vam statusu djeluju autentično i legitimno te ne ponavljaju statuse drugih korisnika, možemo zaključiti kako je malo vjerojatno da je riječ o botu.
Koja je razlika između trola i bota?
Trol je osoba koja namjerno pokreće sukob na mreži ili vrijeđa druge korisnike kako bi ih zbunio i odvratio od teme rasprave objavljujući nevezane, eksplicitne ili besmislene informacije. Cilj trolova je izazivanje emotivne reakcije i onemogućavanje rasprave.
Trol se razlikuje od bota po tome što iza trola stoji živa osoba, dok za botove znamo da su automatizirani. Međutim, trolanje je aktivnost koja nije rezervirana isključivo za trolove. @DFRLab je promatrao trolove koji koriste botove kako bi vršili dodatan pritisak i u tom smislu botovi mogu biti korišteni za trolanje.
Što je botnet?
Botnet je, u kontekstu društvenih mreža, mreža bot korisničkih računa kojima upravlja grupa ili pojedinac. Oni koji botnetom upravljaju se nazivaju “pastirima” (engl. bot herders, shepherds). Botovi djeluju u skupinama jer je njihova namjera stvaranje privida kako je veliki broj korisnika zainteresiran za neku temu. Na društvenim mrežama, s velikim broj aktivnosti dolazi i veliki broj korisnika, a uspješan botnet velikom broju korisnika predstavlja temu koju su odabrali “pastiri”.
Što uopće botnetovi rade?
Cilj botneta je stvoriti hashtag, korisnika ili ključnu riječ o kojoj će se razgovarati mnogo više no što bi se razgovaralo da nema utjecaja botneta. Dobro osmišljen botnet utječe na trenutačne trendove što utječe na korisnika koji se uključuje u diskurz koji promoviraju botovi.
Kako prepoznati botnet?
U jeku velikog čišćenja što ga je Twitter nedavno poduzeo, “pastiri” su postali sve oprezniji, a poseban trud ulažu u smanjivanje mogućnosti da se bot otkrije. Alternativa pojedinačnom otkrivanju botova je analiza cijelih botnet mreža kako bi se ustanovilo koji računi ju čine.
@DFRLab izdvaja šest pokazatelja kojima se možemo poslužiti kako bismo odredili je li nešto bot ili nije. Valja napomenuti kako nije dovoljno, prilikom određivanja je li nešto bot ili nije, zadovoljiti samo jedan kriterij od navedenih u nastavku već najmanje tri.
1. Uzorci u pismu
Botovi kojima upravljaju algoritmi ponavljaju uzorke teksta. Ako primijetite više različitih računa koji koriste iste uzorke teksta, vjerojatno je riječ o tome da iza njih stoji isti algoritam.
2. Jednaki statusi
Još jedan od indikatora su i jednaki statusi. Botovi su veoma jednostavni računalni programi koji nisu u mogućnosti producirati autentičan sadržaj. Rezultat toga je da većina botova objavljuje jednake statuse.
3. Nazivi računa
Nazivi računa također mogu biti indikator kojima je moguće odrediti je li nešto bot ili ne. Pastiri često koriste slične nazive za botove koji pripadaju istom botnetu te se na temelju tih sličnosti iste može i označiti.
4. Datum i vrijeme otvaranja računa
Botovi koji pripadaju istom botnetu imaju sličan datum i vrijeme otvaranja. Ako primijetite kako je više računa stvoreno na isti dan ili tijekom istog tjedna, svakako možete posumnjati kako je riječ o dijelu botneta.
5. Jednake aktivnosti na društvenim mrežama
Ako više računa objavljuje jednake informacije u isto vrijeme, moguće je da je riječ o botnetu.
6. Lokacija
Posljednji indikator, koji je posebno važan kada je riječ o političkim botovima, je lokacija. Mnogi botovi dijele istu lokaciju na temelju koje se, u nekim slučajevima, može otkriti i tko iza njih stoji te koja je njihova svrha.
Zaključno!
Botove, botnete i trolove lako je razlikovati i prepoznati ako se služimo odgovarajućom metodologijom i alatima. Međutim, lako je pogriješiti te treba imati na umu kako jedan indikator nije dovoljan za osnovanu sumnju.
$downloadlink = get_field('download_link'); ?>