Prijevare putem telefonskog poziva su oblik phishinga koji nazivamo vishing (voice+phishing), a cilj im je krađa osobnih podataka, novca ili ostvarivanje nekog drugog oblika koristi (nedozvoljeni pristup podacima, širenje zlonamjernog softvera i dr.).
Prevaranti zovu građane i mogu se predstavljati kao predstavnici legitimnih institucija, zastupnici banaka, investicijskih tvrtki ili kao korisnička podrška poznatih tvrtki (Google, Microsoft, Amazon i dr.).
Posebno je vjerojatno da ovakav poziv zaprimite u slučaju stvarnih poteškoća s radom određenog sustava, kao što je bio nedavni slučaj s CrowdStrikeom i Windowsima.
Ako primite neočekivani poziv obratite pažnju na nekoliko stvari:
1. Jeste li očekivali poziv?
Ako niste očekivali poziv morate biti na oprezu i utvrditi radi li se uistinu o legitimnom pozivu ili je riječ o prijevari.
Microsoft na svojim stranicama upozorava kako vas nikada neće kontaktirati putem poziva i pružati podršku koju niste zatražili. Također, nikada vas putem pop-up poruka neće navoditi da kontaktirate određeni broj telefona.
2. Tko vas zapravo zove?
Provjerite broj s kojeg ste primili poziv. Ako se broj ne podudara s kontaktima navedenim na službenim stranicama povećajte oprez, a možete i službenim kanalima poslati upit o slučaju za koji vas je osoba kontaktirala. Također, ako vas netko kontaktira više puta, a svaki put vam se prikaže drugačiji broj, to može značiti da osoba lažira pozivne brojeve kako bi sakrila broj s kojeg zove.
3. Što pozivatelj želi?
Postavlja li vam pozivatelj čudne zahtjeve? Prevaranti će vas nagovarati na korištenje programa za udaljeni pristup vašem računalu*, odavanje lozinke, navoditi na neslužbene stranice, tražiti vaše osobne podatke, podatke bankovnih računa pa i uplate novca.
*programi za udaljeni pristup (kao što su TeamViewer, AnyDesk i dr.) omogućuju prevarantu kontrolu nad vašim uređajem. To može dovesti do krađe vaših podataka, ali i novca!
4. Izaziva li poziv u vama snažne emocije?
Prevaranti će vas pokušati zastrašiti ili u vama izazvati neku drugu snažnu emociji kako ne biste mogli prepoznati prijevaru.
5. Tjeraju li vas na brzu reakciju?
Budite na oprezu ako vas uvjeravaju da morate odmah reagirati jer će proći prilika za nagradu ili će se dogoditi nešto loše. Uzmite si vremena i razmislite ima li logike to u što vas uvjeravaju.
Što učiniti ako ste nasjeli na prijevaru?
- Prije svega morate prekinuti komunikaciju s prevarantom. Prevaranti znaju biti vrlo uporni, zato je važno ne pristati na njihove zahtjeve.
- Ako ste na nagovor prevaranta preuzeli program za udaljeni pristup računalu, obrišite ga i provjerite jesu li na vašem računalu instalirani ili preuzeti neki drugi programi, ako jesu obrišite i njih. Skenirajte računalo korištenjem antivirusnog programa.
- Ako na računalu imate bankovne podatke, kontaktirajte banku kako biste poduzeli potrebne mjere zaštite.
- Promijenite lozinke, posebno lozinke koje imate spremljene u preglednicima.
- Ako smatrate da je počinjeno kazneno djelo potrebno je slučaj prijaviti policiji.
- Također, recite drugima za prijevaru kako biste ih zaštitili.