You are here
Home > Novosti > Ove četiri prijevare vas mogu skupo koštati

Ove četiri prijevare vas mogu skupo koštati

Nacionalni CERT upozorava na povećan broj prijevara u kojima je građanima ukraden novac!

UPOZORAVAMO NA SLJEDEĆE PRIJEVARE:

  1. „Zaradili ste na kripto valutama! Želimo vam isplatiti novac.“
  2. „Ako ste prevareni, pomoći ćemo vam vratiti vaš novac.“
  3. Romantična prijevara – zavođenje žrtve s ciljem krađe novca
  4. Lažni kupci koji se javljaju na vaše oglase

Cilj ovih prijevara je krađa osobnih podataka i novca!

Prijevara 1 – ulaganje i zarada na kriptovalutama

Prevaranti zovu s lažnih hrvatskih brojeva i nagovaraju vas na razna ulaganja (dionice, kriptovalute, zlato i sl.). Nakon nekog vremena vas obavještavaju o određenoj zaradi koju vam žele isplatiti.

Prevarantima je cilj dobiti vaše povjerenje i ukrasti vam novac!

Tražit će vas podatke bankovnih kartica, podatke o mobilnom bankarstvu ili instalaciju programa na vaša računala i mobitele pomoću kojih će preuzeti kontrolu nad njima!

NE DOZVOLITE DA VAS NEPOZNATA OSOBA NAGOVORI NA INSTALIRANJE PROGRAMA KAO ŠTO SU: AnyDesk, Team Viewer, Supremo Mobile Assistant i drugi!

Pomoću ovih programa prevaranti mogu upravljati vašim uređajem, prijaviti se u vaše internet bankarstvo i prebaciti novac na svoje račune!

Također, savjetujemo da nikada ne odajete podatke o svojoj bankovnoj kartici kao ni broj tokena koji ste generirali pomoću mobilne aplikacije ili token uređaja.

Članak: Investicijske prijevare

Prijevara 2 – vraćamo vaš ukradeni novac!

Nacionalni CERT je na društvenim mrežama uočio povećan broj plaćenih oglasa u kojima se prevarenim osobama nudi pomoć s povratom ukradenog novca. Ovom prijevarom napadači ciljaju osobe koje su već prevarene i nadaju se da će od njih ponovo izvući financijsku korist. Napadači pišu lažne recenzije i pozitivna iskustva klijenata, a često imaju i svoju internetsku stranicu na kojoj traže vaše podatke. Nakon što unesete kontakt podatke, napadači vas zovu i pokušavaju zadobiti vaše povjerenje. Nakon što steknu povjerenje, zatražit će uplatu novca ili podatke o kartici i mobilnom bankarstvu kako bi „vratili“ ukradeni novac, a zapravo se radi o krađi podataka pomoću kojih će ukrasti i ostatak novca s vašeg računa.

Članak: Prijevare s povratom povca

Prijevara 3 – romantična prijevara

U slučaju romantične prijevare napadači koriste lažne identitete i tehnike zavođenja kako bi stekli povjerenje žrtve i iskoristili ju za financijsku dobit.

Napadači se predstavljaju kao doktori, vojnici, humanitarci i slično, a svima im je zajedničko da se nalaze u stranoj zemlji. Od žrtve prikupljaju osobne informacije i stječu njezino povjerenje, a istovremeno ne otkrivaju puno o sebi, izbjegavaju sastanak uživo ili putem video poziva. Cilj im je, nakon stjecanja povjerenja, krađa novčanih sredstava, a često se radi o većim novčanim iznosima.

Savjetujemo da uvijek obratite pozornost s kime ostvarujete komunikaciju putem Interneta, a dodatni koraci za zaštitu su:

– provjera identiteta osobe putem drugih kanala i izvora

– zaštita privatnosti osobnih podataka na društvenim mrežama

– izbjegavanje dijeljenja eksplicitnih sadržaja koji se mogu upotrijebiti za ucjenu

– izbjegavanje dijeljenja bankovnih i financijskih informacija

– izbjegavanje uplate novca nepoznatim osobama

AKO STE ŽRTVA OVAKVE PRIJEVARE POTREBNO JE ODMAH KONTAKTIRATI POLICIJU I BANKU.

Članak: Romatinčna prijevara

Prijevara 4. – lažni kupac

Kod ovakvih prijevara napadači se javljaju na oglase te glume zainteresiranog kupca. Kontaktiraju žrtvu putem samog oglasnika (ako postoji takva mogućnost) ili putem aplikacija za dopisivanje (npr. WhatsApp, Viber, Telegram). Nakon kratke komunikacije, prilikom koje se raspituju o stanju ili dostupnosti proizvoda, odlučuju se na kupnju te samovoljno žele organizirati dostavu i plaćanje. Zatim šalju poveznicu na lažnu stranicu koja imitira izgled kurirske službe. Na malicioznoj stranici se traži unos vaših osobnih podataka, broja bankovne kartice, datum isteka kartice te kontrolni broj (CVV) same kartice. To su sve podaci koji mogu biti iskorišteni za krađu vašeg novca! Upamtite, za uplatu na vaš račun kupcu je potreban samo IBAN!

Uvijek budite oprezni ako netko traži podatke o vašoj bankovnoj kartici ili podatke mobilnog bankarstva!

Uvijek provjerite URL (adresu) stranice na kojoj se nalazite, a ako sumnjate da ste podatke svoje kartice ili mobilnog bankarstva upisali na sumnjivoj stranici, bez odgode kontaktirajte svoju banku kao bi poduzeli sve potrebne radnje za zaštitu svojih računa.

Sve prijevare je potrebno prijaviti. Kibernetičke incidente možete prijaviti na mail adresu incident@cert[.]hr, a ako se radi o kaznenom djelu slučaj prijavite u najbližoj policijskoj postaji.

#SurfajSigurnije

Top
More in Novosti
U operaciji ‘PANDORA’ ugašeno je 12 prevarantskih pozivnih centara

U ranim jutarnjim satima 18. travnja 2024. godine započela je Europolova operacija PANDORA. Policijske snage Njemačke, Albanije, Bosne i Hercegovine,...

Close